Maria är en ganska vanliga kvinna. Lite perfektare än andra kanska – lite friskare, lite bättre utseende, lite snyggare lägenhet, lite mer allmänbildad – men annars helt ordinär. Förutom en sak då. I hennes öra bor en man som heter José. Han har Marias kropp som sin arbetsplats. José håller den ren, han putsar hennes naglar, han springer runt och skjuter ihjäl inkräktande virus med sin revolver och på kvällarna spelar han cello i Marias hörselgång när hon ska sova. Maria är dock lyckligt ovetande om Josés existens, hon lever bara sitt välordnade och virusfria liv, helt ointresserad av alla män som uppvaktar henne.
Maria & José kom ut på norska redan 1994 och är Erlend Loes andra bok. Sen dess har han skrivit storsäljande romaner som Naiv.Super., Fakta om Finland, Doppler och nu senast Volvo Lastvagnar. Maria & José har Loe gjort tillsammans med illustratören Kim Hiorthøy. Med undantag för två uppslag med enbart text och ett med bara en bild så består varje uppslag i boken av en sida med Loes text och en sida med Hiorthøys illustration. Boken beskrivs på det norska förlagets hemsida som en illustrerad roman, men det rör sig snarare om en illustrerad novell. Boken är tunn, runt femtio sidor, med mycket bilder och luftig text. Som variation till alla längre romaner är det här lilla formatet underbart. Att kunna läsa en bok, och till och med kunna läsa om den någon gång, på bara en halvtimme är riktigt härligt.
Loes text är väldigt saklig och enkelt hållen, vilket ännu mer förstärker de absurda dragen när den till exempel berättar om hur José varma sommardagar gör i ordning en matsäck och sedan tar långa cykelturer på Marias kropp. Även om Loe har en personlig stil, både vad det gäller språk och berättelsens innehåll, så är det just kombinationen av Loes text och Hiorthøys bilder som gör boken till något speciellt.
Kim Hiorthøy har utöver Maria & José också illustrerat flera av Loes barnböcker samt böcker av ett par andra norska författare. Han är också verksam som electronicamusiker och har gjort omslag till både sina egna och andra bands skivor. I Maria & José blandar Hiorthøy hej vilt mellan olika bildtekniker. Vissa bilder är tecknade, andra är målade och en del är framställda med collageteknik. Ibland blandas alla tre metoder på en och samma sida. Blandtekniken gör att bokens bilder fortfarande, såhär mer än tio år efter att boken först gavs ut, känns spännande och intressanta. Genom ett växelspel hjälps texten och bilderna åt att driva berättelsen framåt. Växelspelet skapar spänningar, ökar och saktar ner tempot och ibland låter Hiorthøy bilderna förstärka det som sägs i texten. När texten antyder att Maria är besvärad av alla de uppvaktande männen så visar bilden ett mörkt suggestivt foto av en folkmassa, med män i svarta kostymer och suddiga utdragna ansikten, som ger ett hotfullt och påträngande intryck. Senare, när José har kommit in i handlingen och han tar hand om Maria och skyddar henne, blir också stämningen i bilderna mer lugn och harmonisk.
En dag bryts dock lugnet i Josés tillvaro. Han vaknar av att Maria ligger och jämrar sig i sömnen och är febrig. Med sin pistol i handen kastar sig José ut på jakt i hennes kropp efter det ondskefulla viruset. Men trots ihärdigt och actionfyllt sökande finner han ingen inkräktare. I stället halkar han ner genom en lång kanal och hamnar i ett mycket varmt och fuktigt rum. Där ligger ett stort klot. Efter det blir Maria och Josés liv aldrig detsamma igen.
Både Loe och Hiorthøy tar ut svängarna ordentligt och det är det som gör boken riktigt bra och läsvärd. De vågar leka med den realistiska tonen och de absurda inslagen, med olika tekniker och stilar i illustrationerna och med den stora intertextuella referens som berättelsen spelar så mycket mot – bibeln, med historien om Josef, Maria och Jesusbarnet. Leken med formatet, som i mångt och mycket är inplockat från barnbilderboken, känns också fräscht och bidrar mycket till att göra något annorlunda av Maria & José.
Titel: Maria & José
Författare: Erlend Loe
Illustratör: Kim Hiorthøy
Förlag: Alfabeta Bokförlag AB
Språk: Svenska
Utgivningsår: 2005, första gången på svenska 2002
Antal sidor: 55
ISBN: 91- 501-0603-1