Kategori: Serier

Kul galenskap i Inferno

Okej, jag har inte läst Inferno av August Strindberg, så någon intrikat jämförelse mellan originalet och Fabian Göranssons seriebok August Strinbergs Inferno blir det inte. Och ärligt talat tror jag att originalet är rätt trist. Det går däremot inte att beskylla kopian för.

Göransons Inferno är en utmärkt genväg, ungefär som när högstadieläraren ville ha en bokrecension och alla kollade på filmen i stället. Inferno är en njutning att läsa. Oerhört vältecknad där mer klassiska serieuttryck blandas med fotografi-liknande miljöteckningar av Paris.

Det hela blandas med en härlig disrespekt för August Strinbergs person, hans bok och hans författarskap. Göranson skildrar den galna, löjlige och helt hispige Strindberg, utan en tanke på den respekt han brukar åtnjuta som ”Sveriges störste”. Det är befriande och inte minst stor komik.

Titel: August Strindbergs Inferno
Tecknare: Fabian Göranson
Förlag: Kolik förlag
Språk: Svenska
Utgivningsår: 2010
Antal sidor: 156
ISBN: 9789197610384

Mangatecknaren Åsa Ekström vet vad hon pysslar med

På ytan ser den första volymen av Åsa Ekströms mangaserie Sayonara September ut att vara vilken snabbproducerad high schoolserie som helst. Men Ekström vet vad hon pysslar med.

Tempot i serien är högt, och flera parallella historier utspelar sig ständigt om varandra, små och stora, långa och korta. Allt rör sig kring och inuti huvudpersonen Alex, och hennes vänner på den serietecknarskola där hon precis har börjat. Det handlar om plugg, framtidsdrömmar, kärlekshistorier, vänskap och fester, och om skuggor från det förflutna.

Även på bildplanet tycks en mängd saker försiggå samtidigt. Nästan ingen ruta är gjord i samma stil som rutan bredvid. Hos oerfarna tecknare kan sådant många gånger vara tecken på att personen i fråga velar eller inte riktigt hanterar mediet, och det hela uppfattas lätt som skevt och inkonsekvent tecknat.

Ekström, däremot, hanterar de olika stilarna till fullo. Var för sig skulle de olika stilarna kunna vara hämtade från ungdomsmanga, barnmanga, actionserier, stiliserade cartoonalbum och västerländsk äventyrsrealism. Eftersom det hela utspelar sig på en serieskola tar Ekström också chansen att teckna serier i själva serien, något som lyfter både variationen och boken ytterligare ett litet snäpp. Men det som utmärker Sayonara September är inte i första hand att bilderna är varierat, snyggt och klanderfritt tecknade, utan att varje ruta och figur känns noga avvägd för att skapa största möjliga – och mest subtila – dramatik.

Precis som bilderna är berättelsen egentligen inte heller speciellt originell. Det rör sig framför allt om klassiskt relationsdrama och tonårsöden. När Åsa Ekström i Sayonara September tar sig an dessa genrer håller hon sig inom de kommersiella ramarna. Men inom dessa ramar närmar hon sig vad som måste kallas för berättandets och bildhanterandets fulländning.

Titel: Sayonara September (volym 1)
Författare och tecknare: Åsa Ekström
Förlag: Kartago förlag
Språk: Svenska
Utgivningsår: 2009
Antal sidor: 210
ISBN: 978-91-86003-340

Kroppen – Från obekymrad till medveten?

I Den hemliga kroppen (först ut i bokserien Grafiska Novelletter) gestaltar serietecknaren Sara Hansson hur ett barn från att leva obekymrat i sin kropp med åren går mot en allt större medvetenhet om denna. Den kropp som inte ska fläkas ut hur som helst, utan hela tiden måste vara under högsta bevakning för att inget ska göras fel. För kroppen, får vi veta, är inte bara din.

Vuxna säger åt dig när du på dagis endast går omkring iklädd trosor. Och när de första håren under armarna börjar synas är kompisarna snabba att påpeka. Osminkat ansikte och hår på fel ställen kan för en högstadietjej få förödande konsekvenser, tänk om någon av killarna i 9b kallar en för skräcködla. För överlevnadens skull är det enklast att göra som man blir tillsagd.

Sara Hansson belyser och tar fram något som vi egentligen vet inom oss men ofta glömmer bort i hysterin om den perfekta kroppen. Hon bygger sin historia på vad jag antar är någorlunda självupplevt och koncentrerar ligger därför främst på den kvinnliga kroppen. Historien skulle dock fungera lika bra med en kille i centrum. I de scener där killar figurerar syns ett beteende som vi första anblick känns oerhört kränkande mot tjejerna, men vad dessa scener egentligen visar är att killarna också är fast i samma oreflekterade beteende, ett beteende som av omgivningen förväntas av dem. På så sätt blir Den hemliga kroppen en lika viktig ögonöppnare för killar som för tjejer.

Förordet till Den hemliga kroppen är skrivet av Maria Sveland (författare till Bitterfittan), där hon utgår från de sexrådgivningsspalter som då hon var 14 år var obligatorisk i tidningar som exempelvis Veckorevyn. De där råden som alla nyfikna ungdomar fullkomligt slukade (och fortfarande gör antar jag) och som togs på fullaste allvar. Men Sveland menar att dessa råden var alldeles för lama, och ställer sig frågan nu som vuxen varför det enligt dessa till exempel var okej/normalt att som tjej inte få orgasm vid sex. Där råden egentligen bara visade att våra kroppar inte kan ses med samma ögon och att reglerna för de olika kropparna, som Sara Hansson med sin serie uttrycker väldigt bra, också därför skiljer sig åt.

Novellens Sara lyckas dock bryta sig ur kraven på kroppen då hon träffar Carin. Carin som ger blanka sjutton i regler och bara är den hon är. Med Den hemliga kroppen blir Sara Hansson själv en Carin, någon som kan se utanför kraven och se vilka dessa faktiskt är. Den hemliga kroppen borde bli obligatorisk läsning i grundskolan, och borde gott och väl även skickas med i varje tidning som innehåller sexrådgivningsspalter eller andra rådgivande artiklar som riktar sig till unga tonåringar.

Titel: Den hemliga kroppen
Författare: Sara Hansson
Förlag: Kolik förlag och Seriefrämjandet
Språk: Svenska
Utgivningsår: 2009
Antal sidor: 36
ISBN: 9789185161669

Inbunden provkarta på nordiska serier i Allt för konsten 7

En inbunden antologi, där det enda sammanhållande temat är tecknade serier. Hur fin boken än är och hur spännande det än är med en hel rad olika serietecknare samlade mellan två pärmar har jag ändå svårt att förstå vem som är den tänkte köparen till en bok som Allt för konsten 7. För vad är egentligen syftet med den här typen av samlingsböcker? En uppvisningsplats och provkarta för modern seriekonst kanske.

Bästa sättet att se den är kanske som en ny uppdaterad och lyxigare form av serietidningar, medan de klassiska långsamt dör svältdöden i kioskernas tidningsställ. Det är i sådana fall en mer högkvalitativ serietidning, både sett till formen med de hårda pärmarna, och till innehållet, som trots att det är fullständigt osammanhängande, många gånger håller en väldigt hög nivå.

Bland de mer traditionella seriebidragen, med historier berättade med rutor och pratbubblor, utmärker sig bland annat Malin Biller, som mot alls odds lyckas göra en både fin och engagerande berättelse på det annars så söndertjatade temat må dåligt – bli inlagd – kämpa och lyssna på viktig musik – må bättre. Den starkast lysande stjärnan i boken är annars utan tvekan finska Tiitu Takalo, som bidrar med fyra olika bidrag, alla lika bra. Det är vemodigt vackert och vardagligt upprorspunkigt, med mjuka och livfulla gråskalor.

Konsten då? Ja, förutom att serierna i sig för det mesta är riktigt konstfulla – Takalos ”I Finlands största förort”, som går helt i blått och rött, skulle till exempel klara sig utmärkt som en bländsnygg tavla – finns bland annat Terhi Ekboms oritentaldoftande och svartvitskrapade ”Honeymoon Island”, som skimrar i limegrönt, orange och rosa; Henrik Rehrs förvisso konstnärliga, men också intetsägande, streckade ”Storm”; Åsa Grennvalls dystra korsstygnsbroderier, och inte minst Katja Tukiainens sagoaktiga, mangainspirerade och varmröda oljemålningar.

Titel: Allt för konsten 7
Medverkande: Malin Biller, Terhi Ekebom, Angelica Ericsson, Lars Fiske, Anneli Furmark, Åsa Grennvall, Matti Hagelberg, Nickan Jonsson, Kati Kovács, Steffen Kverneland, Mika Lietzén, Tommi Musturi, Henrik Rehr, Patrik Rochling, Elisa Rossholm, Åsa Sandzén, Roy Söbstad, Tiitu Takalo, Katja Tukiainen, Tor Ærlig, Li Österberg
Redaktör: Ingemar Bengtsson
Förlag: Optimal Press
Språk: Svenska
Utgivningsår: 2008
Antal sidor: 272
ISBN: 978-91-85951-04-8

Fantastiska bilder i Marcus Ivarssons Deluxe

Marcus Ivarssons DeluxeSerier ska ju vara självbiografiska har jag förstått. Marcus Ivarsson inleder sin tredje bok Deluxe med “Det självbiografiska materialet”, som tar vid ungefär där den förra boken Intro tog slut. Det rör sig kring huvudkaraktärens missbruk, som nu börjar avklinga. I bokens andra avsnitt “Dagboksserie” tar Marcus Ivarsson det hela ett steg längre och lägger helt enkelt in serielådor i sina semesterfoton.

Men sedan är det över med självbiografi och jag är lättad. Intro var en förbannad uppgörelse med sitt förflutna, en djupdykning i beroendets misär, men det räckte så. Jag är glad att Marcus Ivarsson lämnar det där och går vidare i sitt skapande.

Deluxe är efter de två inledande avsnitten en brokig samling serier. Både till innehåll och form. Ganska banal slapstickhumor i stripform blandas med längre allvarliga saker om psykiskt sjukdom och beroende (utan det tydliga självbiografiska inslaget).

Och det är i färg. Halleluja för att Sveriges bästa serietecknare får denna möjlighet! För kanske är Marcus Ivarssons skämt ibland i tamaste laget, kanske är det en smula väl lättköpt ibland, men snyggt är det precis hela tiden. Sådär vältecknat att varje figur skulle passa som tatuering, om ni fattar vad jag menar.

Han behärskar en klassisk serietecknarstil där insiktsuttryck är övertydliga. Han är grym på grafiska, avskalade bilder. Han gör fantastiska inkainspirerade bilder, där varje liten yta är täckt med detaljer. Det är helt enkelt ögongodis att läsa honom.

Men till nästa bok Marcus skulle du gärna få göra en mer sammanhållen berättelse. Då skulle jag bli lyrisk. Och glöm inte tjata på din förläggare om att det här med färgtryck, det är grejer det. Jag ser fram emot det redan.

Titel: Deluxe
Författare: Marcus Ivarsson
Förlag: Optimal Press
Språk: Svenska
Utgivningsår: 2009
Antal sidor: 128
ISBN: 789185951024

När handsken är kastad

I Jamil Manis gulbruna höstvärld är borttappade handskar inget som ligger platt mot marken, genomsura, luktande av blött garn. Inte heller är det konsekvensen av en utmaning på duell.

Nej, när handsken är kastad får den ett eget liv och virvlar varm och lätt omkring i blåsten.

Jamil Manis debutbok, Tio fingrar lång, är en ordlös serie om vilka vägar handskar tar när de av olika orsaker tappas bort.

Den ursprunglige ägaren i Manis bok glömmer sin ena handske på bussen och kastar därefter i vredesmod den andra i marken. Lämnade åt sitt öde far handskarna sedan handlöst omkring i staden, från den ena tillfälliga ägaren till den andra. De gör korta anhalter hos lekande barn och gläfsande hundar, hamnar i brevbärarens post, i matbutiken och så vidare ut i hösten. Mani följer deras väg med pennan som en smidig, svepande kamera. De relativt detaljerade bildserierna i brunt, gult och vitt är uppenbart filmiska och i flera sekvenser går det tydligt att ana inte bara rörelsen i motivet, utan också förflyttningen av blicken som följer händelserna.

Ibland är upplevelsen av Jamil Manis teckningar nästan musikalisk. Bakom ett sådant intryck ligger förmodligen ett inflytande från tecknad barnfilm. Och någonstans i den världen, i dessa konstnärliga och ofta stumma små filmsnuttar i till exempel Björnes filmarkiv, hamnar Manis bok.

Vad jag kan sakna i denna anspråkslösa, vardagsnära historia är en överraskning, något som skapar avbrott i den stadiga melodin av motiv. Handskarnas öde blir aldrig riktigt så dramatiskt som jag skulle önska.

Titel: Tio fingrar lång
Författare: Jamil Mani
Förlag: Komika
Språk: Svenska
Utgivningsår: 2007
Antal sidor: 69
ISBN: 978-91-976429-8-9

Mys-ister och trevligt juläckel

När Jonas Darnell levererar Herman Hednings femtonde julalbum – Femton ton ister i rampljuset! – så vet man vad man får. Man får en fet, rund, korkad, elak kille. Och man får hans två vänner och offer Lilleman och Gamleman. Lägg ihop det med smärta, kattskit, stora knivar, hämningslösa matintag, stanker och odörer, kebab på levande urtidsdjur, sångtävling från djävulen, slem, dödsfällor, kadaver, lobotomi och cyniska upptåg så har du ett helgjutet Herman Hedningalbum. Och det är ungefär så det har sett ut ända sen starten, för ungefär femton år sedan.

Det är mest småsaker som har tillkommit under åren, till exempel färg och en förfinad teckningsteknik och ett och annat nytt upptågstema. Men så länge man inte är på jakt efter något nytt och fräscht, något som ska ta seriebranschen framåt på oupptäckta stigar och så länge man kan stå ut med att inte bli överraskad fungerar det här. Det räcker helt klart med ett tunt julalbum per år, Herman Hedning har en egen serietidning också, men där blir det lätt för mycket. Ett traditionsenligt seriealbum att krypa ner i en skön fåtölj med någon gång i mellandagarna, för att skratta medkännande efter att själv ha tryckt i sig ofantliga mängder ister på allahanda julupptåg.

Titel: Herman Hedning & Co – Femton ton ister i rampljuset!
Författare: Jonas Darnell
Förlag: Semic AB
Språk: Svenska
Utgivningsår: 2006
Antal sidor: 50
ISBN: 91-552-3427-5 och 978-91-552-3427-0

Signaler om ung norsk litteratur

Det är väldigt tyst om den norsk litteratur i Sverige. Den kanske är död? Eller extremt tråkig? Antologin Signaler 2006 visar att det är allt annat än sant. Signaler 2006 är en samling handplockade stickprov på hur unga och opublicerade norska författare skriver, som en norsk motsvarighet till Wahlström & Widstrands Debutantologi.

I boken medverkar tio speciellt inbjudna skribenter, de flesta av dem är etablerade författare. Deras texter är välskrivna och håller en teknikst hög nivå, ofta om skrivande och litteratur. Men det råder ingen tvekan om att det är samlingens opublicerade författare som är den stora behållningen. Det är deras texter som verkligen har något att säga, som vill bevisa att de är bäst – som ett nytt rockband som står på scen för första gången – och som berör.

Några av bidragen består av dikter. Med något undantag så är de alla bra skrivna, men de flyter fram långsamt och det finns ingen av dem som riktigt griper tag i mig. Bland prosatexterna däremot finns det en hel del guldkorn. Både Joakim Kjørsvik och Maria Børja skriver kortprosa. Medan Kjørsviks texter är helt fristående och mycket korta går förhållanden och situationsglimtar som en röd tråd genom Børjas inte fullt så komprimerade bidrag. Kjørsviks mininoveller pendlar hela tiden mellan banalitet och genialitet, en kul form blandas med absurda innehåll och handlingar. En av mina favoriter är den om mannen och kvinnan som ”lär känna” varandra genom att titta på varandra i kikare från sina höghusvåningar och varje dag dansa på sina balkonger medan den andre tittar på. Novellen slutar med att mannens flickvän kommer ut till honom på balkongen och säger ”Danser dere nå igjen?”. Så enkelt och så bra. Det ska bli intressant att läsa mer av Kjørsviks verk framöver. Jag uppskattar verkligen det korta och komprimerade prosafromatet.

Formerna och språkstilarna i antologins olika noveller är uppfriskande varierade, det förekommer till och med rena blogginlägg och tecknade serier. Anne Gunn Halvorsen skriver en Bowieinspirerad ungdomsskildring som slutar med en urspårad hemmafest, och gör ett effektfullt låt- och novellcollage genom att spränga in Bowies textrader i sin egen prosa. I en James Joyceinfluerad medvetandeström skriver Marit Reiersgård Bredesen en aggresiv och frustrerad skoluppsats om att inte vilja eller kunna skriva och om oförmågan till att sätta punkt och kommatecken när hon bara vill träffa den svenska tjejen Sara och springa fram på stranden men istället spränger Bredesen fram i texten i en enda tre sidor lång mening.

Av Signaler 2006 mer traditionellt inriktade novellförfattare så märks framförallt Lill Kristin Syversen och Ron Røstad. I sin novell “Flyt” känns Syversen som en ung norsk kvinnlig motsvarighet av Per Hagman och hans tidiga romaner. Huvudperson i ”Flyt” är rik och snygg och rör sig på glamourösa fester. Hennes känsloliv är kallt, nästan cyniskt, och hon väjer inte för att använda sitt goda utseende till att förstöra sin utvalda fiendes liv så mycket hon kan. Den skribent som imponerar mest i 2006 års upplaga av Signaler är dock Ron Røstad med novellen ”Linda”. Den handlar om en kille som åker iväg på en bilresa upp genom nordnorge med en lesbisk främmande tjej som han bara träffat någon gång tidigare på en spanskakurs. I berättarstilen påminner Røstad en hel del om Erlend Loe, med ett avskalat språk och lysande detaljer. Men Røstad har ändå en egen röst och till skillnad från Loe så finner man hos honom både allvarligare och mörkare stråk i stämningarna. Jag hoppas verkligen att vi får se mer av Røstad i framtiden. Han skulle förmodligen göra sig bra i en kort roman med hög intensitet och mycket nerv. Jag väntar med spänning.

När man läser Signaler 2006 så är det anmärkningsvärt hur mycket Sverige förekommer i texterna på olika sätt, både innehållsmässigt och språkligt. En av dikterna är till och med skriven helt på svenska medan språket i en annan text – skriven av Sara Gunn, redaktör på den svenska litteraturtidskriften fabrik – består av en norsksvensk blandning. Med ganska stor säkerhet kan man utgå från att något motsvarande inte skulle förekomma i en svensk debutantologi, vilket är väldigt symptomatiskt. Det svenska kulturinflytandet är enormt mycket större i Norge än vad det norska är i Sverige, vilket är både konstigt och beklagligt. Norge har mycket att erbjuda Sverige kulturellt och med den här tjugoårsjubilerande antologin får vi tydliga signaler om att det finns en mängd nya unga norska författare som har mycket att ge, även till oss svenskar.

Titel: Signaler 2006
Redaktörer: Pedro Carmona-Alvarez & Ib Kleiser
Förlag: Cappelen
Språk: Norska
Utgivningsår: 2006
Antal sidor: 290
ISBN: 978-82-02-25784-0 och 82-02-25784-0
Här kan du beställa norska böcker: Haugen Bok, BokKilden och Norli Nettbokhandel.

Muntert på allvar med Ulf Frödin

En sovande rycks ur sömnen av en ilsken väckarklocka. Uppvaknandet kommenteras med ett kallt konstaterande: ”så var den dan förstörd!” Omslaget till Ulf Frödins samling av skämtteckningar säger egentligen allt om innehållet. För nog suger det att behöva vakna upp i Frödins värld. Även om den är färgrann. Att betrakta den på avstånd däremot, genom en smidig liten bok på 48 sidor, är dock en mer nöjsam syssla. I alla fall så länge man låter bli att fundera över om det egentligen är så mycket som skiljer bokens värld från den gråmulna sörjan utanför ens eget fönster. Då blir det muntert på allvar.

Ulf Frödins grovhuggna, spretiga, ibland ilskna stil parodierar invanda uttryck och tendenser och driver dem ett eller flera steg längre. Den förtvivlade läraren möts inte av eftertänksamhet och förståelse när han inför klassen deklarerar att alla människor har samma värde. Han möts av gapskratt. Tre personer pratar ivrigt om att de faktiskt vet de som har hela tänder, arbete och små bröst. Längre fram i boken står en villaägare på garageuppfarten och mekar med sin gigantiska missil medan hustrun skäller ut honom. Situationen tycks lika naturlig som om han stod där och trimmade bilen eller sysslade med något annat typiskt manligt ofog.

Boken är slagfärdig. Ett skämt per sida gör den till en samling absurda punchlines som oftast träffar direkt, rakt i ansiktet, men som ibland också slår mot oväntade delar och därmed tvingar till eftertanke. Linjerna i teckningarna är grova, och med hjälp av collageteknik, bjärta färger och originella figurer förstärker Frödin känslan av att någonting är ruttet och på väg åt fel håll. Att det dessutom är förbaskat roligt visar bara ännu mer hur absurd den där gråmulna sörjan utanför fönstret kan tyckas vara.

Titel: Så var den dan förstörd
Författare: Ulf Frödin
Förlag: Nisses Böcker
Språk: Svenska
Utgivningsår: 2006
Antal sidor: 48
ISBN: 91-975651-9-9
Övrigt: På www.frodin.info kan du se flera av bokens teckningar plus en mängd andra.

Ett kvinnoögonblick av uppriktighet

Broderier är eskapism. Att läsa Satrapis andra serieroman är som att kliva in i en annan värld. Det är en tät sammanhållen liten historia som lätt låter sig sammanfattas. Den utspelar sig i stunden efter middag i Iran. Då männen tar en tupplur och kvinnorna efter disken samlas kring samovaren för att dricka te och framförallt samtala. I denna lilla bubbla som en stund är avskild från resten av världen kan kvinnorna lätta sina hjärtan, diskutera sina problem, utbyta äktenskapsknep och fnissa. Samtalen kretsar ofta kring äktenskap och oskuld.

Många av karaktärerna i Broderier känns igen från Satrapis debut Persepolis. Inte minst huvudkaraktären Marji och hennes mor och mormor. Även den karakätärisktiska svartvita värld som tecknas i debutromanen, både bild- och innehållsmässigt, känns igen. Men Broderier är tillskillnad från Persepolis inget samtidsdokument, utan en bild av ett tillstånd, ett samtal och en kort stund nedfrusen och bevarad.

I denna konserverade kvinnostund turas de om att berätta historier. Man får möta vitt märkelsen att bre på lite extra – något som kanske händer då och då under denna stund då åtskilliga berättelser förtäljs. Men framförallt är att brodera sig ett slanguttryck för att återställa sin mödomshinna – något som inte är helt ovanligt bland Iranska, ogifta kvinnor. Och i detta kirurgiska ingrepp finns också kvinnornas situation sammanfattad; beviset på att deras frigörelse inte är fullgjord. Det är visserligen accepterat att även kvinnor ha sex före äktenskapet, men samtidigt vill få män gifta sig med kvinnor som inte är oskulder. Resultatet blir att kvinnor lever ut sina behov för att sedan brodera sig då äktenskap blir aktuellt. En kompromiss som vittnar om det paradoxala i en frigörelse som bara nåt halvvägs.

Titel: Broderier
Författare: Marjane Satrapi
Förlag: Galago
Språk: Svenska
Utgivningsår: 2006
Antal sidor: 136
ISBN: 9170372020
Läs också: Att finna gemenskap i utanförskap